Poprawna eksploatacja wykresówek:
- Wymiana wykresówki następuje przed upływem 24h. Jeśli tarcza pozostanie dłużej to wykres staję się nieczytelny.
- Jeśli pojazd stoi dwa dni lub dłużej – zakładamy plastikową tarczę ochronną. Zabezpieczamy w ten sposób elementy tachografu.
- Jeśli kierowca nie prowadzi pojazdu, dokumentujemy to żółtą tarczą (druk zaświadczenia wg AETR).
- Kierowca posiada przy sobie wykresówki z siedmiu dni. Jeśli nie ma wykresówki, ponieważ nie prowadził pojazdu, to powinien mieć zaświadczenie na tą okoliczność (żółte kółka).
- Tachograf otwieramy tylko w uzasadnionych okolicznościach (np. kontrola drogowa). Organ kontrolny potwierdza na tarczy fakt kontroli. Każde otwarcie tachografu jest sygnalizowane na wykresie.
- Wpisując informacje (w polu środkowym) pamiętajmy o:
– wypełniamy je czytelnie – bazgroły nie zostaną odczytane
– wypełniamy długopisem – w sposób trwały
– wypełniamy bez skreśleń i poprawek
– wypełniamy, ale bez wpisywania w pole drogi. - Wpisujemy:
– miejsce wyjazdu
– miejsce powrotu
– datę wyjazdu
– datę powrotu
– nazwisko kierowcy
– stan początkowy licznika drogi
– stan końcowy licznika drogi
– różnica stanów licznika.